SAET

Az űrutazás asszociációs tanulásra kifejtett hatása

A HUNOR Program SAET (Space Acquired Equivalence Test) kísérletében a Szegedi Tudományegyetem kutatói azt vizsgálják, hogyan befolyásolja a tanulási folyamatokat a súlytalanság. Ennek keretében az űrhajósok tanulási teszteket is végrehajtanak a Nemzetközi Űrállomáson. A tesztekben úgynevezett előzményingerekhez kell társítaniuk következményingereket. 

Az első tesztben egyszerűsített emberi arcokhoz kell hozzákapcsolni színes halakat. A második tesztben ugyanez a feladat, de az arcok nem csak a megszokott irányban, hanem oldala fordítva és fejre állítva is szerepelnek. A harmadik tesztben síkidomok között kell kapcsolatokat kialakítani. 

A fő kérdés az, hogy mennyire változik az asszociációs (tehát a különböző, logikailag nem feltétlenül összetartozó ingereket összekapcsoló) ősi tanulási folyamat, amikor egy érzékszerv, a belső fülben lévő helyzetérzékelő szervünk (egyensúlyérzékelés) nem működik. Arra a kérdésre is keresik a választ, hogy a képek nem megszokott irányban való bemutatása a földi körülményekhez hasonlóan befolyásol-e bizonyos tanulási folyamatokat súlytalanságban. 

Vállalkozó: Szegedi Tudományegyetem